اطلاعات شبکه

تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه

اطلاعات شبکه

تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه

۱ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

کابل فیبر نوری از رشته شیشه ای یا پلاستیکی استاندارد برای انتقال سیگنال داده به وسیله نور استفاده می کند . بدین ترتیب که داده ها در غالب پالس های نوری منتقل میگردد.

برخلاف انواع کابل های مسی کابل فیبر نوری ماهیت الکتریکی ندارد . البته تار پلاستیکی همانند تار شیشه ای نمی تواند داده را منتقل کند و پهنای باند پایینتری دارد ضمنا کابل فیبر نوری با تار پلاستیکی درجه بندی شده حضور گسترده ای در بازار ندارد و به نظر میرسد که بزودی از رده خارج شود نور از طریق کابل فیبر نوری توسط دیود و یا لیزر منتقل میگردد که امروه برای مسافتهای طولانی بیشتر از لیزر استفاده می شود . یک کابل فیبر نوری نوعی را می توانید در شکل زیر مشاهده نمایید که دارای غلاف و قسمتهای محافظ و تارهای نوری می شود .

کابل فیبر نوری از تار شیشه ای ( به قطر 8.3,50 و یا 62.5 میکرون ) که بسته به نوع آن دارد تشکیل شده است توجه داشته باشید که اندازه های فوق از قطر موی انسان نیز کوچکتر است و توسط یک روکش (Cladding) احاطه شده است . و روکش که اندازه معمول آن ۱۲۵ میکرون می باشد دارای پوشش الیاف محافظ و عایق غیر رسانا است و نهایتا ژاکت (Jacket) که برروی تمامی موارد فوق کشیده می شود .

تاریخچه کابل فیبر نوری

در اواخر سال ۱۹۹۳ به نظر میرسید که برای حرکت به سمت آینده محاسبات دسکتاپ مجبور هستند که فیبر نوری را مستقیما تا محل ایستگاه های کاری بکارگیرند. اما جای تعجب است که هنوز عملکرد کابل مسی همچنان بهتر از حد انتظار است .
نکته جالب
آیا Fiber با Fibre یکسان است ؟ بله یکسان است دقیقا مثل کلمه Color در املا آمریکایی و Colour در املا انگلیسی و هر دو صحیح می باشد اما استفاده از Fibre در برنامه مثلا Word چکر غلط املایی انگلیسی را فعال می کند .

طریقه نصب کابل فیبرنوری

نصب کابل فیبر نوری سخت تر از نصب کابل شبکه مسی می باشد و نیاز به دقت بسیار دارد . با این حال هزینه های مربوط به یک لینک فیبر نوری شامل کابل و اتصالات کاهش یافته است و تقریبا برابر با هزینه یک لینک کابل مسی شده است . کانکتور های بهبود یافته و روشهای نصب نوین استفاده از کابل فیبر نوری و نصب آنرا راحت تر نموده است بطوریکه اگر از کارشناسان نصب با تجربه امروز سوال شود که نصب فیبر نوری ساده تر است یا کابل شبکه مسی خواهند گفت کابل فیبر نوری . علت اصلی بکار نگرفتن فیبر نوری در تمامی مسیر تا حتی روی میز کاربر گران بودن تجهیزات الکترونیکی مربوطه از قبیل کارت شبکه و سوییچهای شبکه می باشد که باعث میشود هزینه آن چندین برابر استفاده از کابل شبکه مسی شود . با این حال توپولوژی های مربوط به ارتباطات مخابراتی و کابل شبکه مسی می تواند فیبر نوری را تا جایی که امکان دارد به میز کاربر ( ایستگاه کاری ) نزدیک نماید.

سایر محصولات وستا

  کابل شبکه   سوییچ شبکه   مزایای کابل فیبر نوری  انقباض کابل فیبر نوری

 

  • سامانه وستا